söndag 28 november 2010

Sammanfattning av min graviditet/förlossning i listform

När fick du reda på att du var gravid? 3 December 2009
Blev det en chock? Nej, resultatet var efterlängtat!
Hur gammal var du? 28
Hade du mycket halsbränna? Nej, inte alls.
Spydde du mycket? Inte en enda gång under graviditeten.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Njae, började gilla matos! Falukorv och makaroner blev lite av en favorit ett tag. :)
Hade du mycket foglossning? Nej, om jag gått för mycket så kände jag av det från v. 25 nån gång. Vissa veckor hade jag mer ont.
Hade du sammandragningar? Någon enstaka, nån gång. Och de sista 3 veckorna.
Ditt sf mått som störst? I v.38 var måttet 35 cm.
Har du fått bristningar? Nej, inte en enda.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag var hela tiden övertygad om att det var en tjej, och det fick vi bekräftat med UL i v.26, den 5 maj.
Vad hoppades du på? Det spelade absolut ingen roll, men självklart önskade man att barnet skulle få vara friskt!
Hade du mycket vätska i kroppen? Dagen innan midsommarafton fick jag den första svullnaden. På väg ner till firandet i skåne. När vi tog paus och gick ur bilen kunde jag inte se mina fotknölar! Sista veckorna kunde jag inte ha förlovningsringen på nätterna. Men det kunde absolut varit värre!
Hur mycket gick du upp i vikt? Sista vägningen 2 veckor innan hon föddes hade jag gått upp 9,5kg så ca 10 kg skulle jag tro.
Hur ser du på graviditeten idag? Det gick otroligt långsamt de första 13 veckorna när man höll det hemligt för allmänheten. Sedan gick det i en rasande fart.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag hade ett öppet sinne inför förlossningen. Ville ta allt som det kom. Jag ville slippa kejsarsnitt.
Gick du över tiden? Nej, hon var planerad till 13/8, kom 11/8.
Födde du för tidigt? Nej, alldeles lagom i tid.
När började din förlossning? De riktiga förvärkarna började kl 15.30 den 10/11, vattnet gick kl 8.30 den 11/8 och kl 17 hade jag öppnat mig 5 cm. Då var det igång och hon föddes kl 20.37 den 11/8.
Hur lång tid tog det? Från vattenavgång ganska exakt 12 timmar då, men själva förlossningen pågick mellan 17 och 20.37. 3½ timme alltså, av den tiden krystade jag 25 minuter.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Mindre än 1 cm! och livmodertappen var inte helt utplånad.
Vad tyckte du var jobbigast? Att alla onda förvärkar inte hade gett någonting, att jag inte öppnade mig! Jag var så trött efter att inte ha sovit på 1½ dygn.
Var du rädd för något? Att jag inte skulle orka hela vägen ut.
Grät du? Nej
Skrek du? Oh ja, det gick inte styra.
Tog du nått smärtstillande? Innan jag öppnade mig och jag hade värkar med 2 minuters mellanrum så fick jag en petidinspruta som hjälpte mig att slappna av vilket gjorde att jag kunde börja öppna mig. Sedan höll jag mig till lustgasen.
Blev du sydd? Ja
Dragen med sugklocka? Nej
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Johan, en barnmorska och 2 sköterskor. Och till slut Juno då. :)
Hade du någon nära med dig? Johan förstås.
Hur stor var bebisen? 3330 gram och 51 cm lång.
Blev det en pojke eller flicka? Flicka
Vad fick den heta? Juno Esma Josefine
Hur ser du på förlossningen idag? Det var utmattande och en enorm smärta men otroligt häftigt! Det bästa jag varit med om!
Var allting värt det? Ja, utan tvekan.

Inga kommentarer: